Elbrus

Elbrus (Эльбрус), cel mai inalt varf din Europa, este un vulcan stins si are de fapt doua varfuri: 5642m (varful vestic), 5621m (varful estic). Face parte din lantul muntilor Caucaz si este situat in republica Kabardino-Balkaria, in partea de sud a Federatiei Ruse. Se afla la mica distanta (10km) de granita nordica a Republicii Georgia, ceea ce impune alpinistilor anumite masuri de precautie determinate de tensiunile dintre cele doua state. In particular, anumite zone aflate in imediata proximitate necesita permis de granita, iar altele sunt interzise accesului. Accesul cel mai rapid in zona este via avion pe ruta Moscova - Mineralnye Vody (aprox. 2h), apoi cu masina pana in satul Azau (aprox. 3h).

Click pe imagini pentru a descarca hartile pe care le-am folosit. Cotele sunt notate in metri.

Jurnal de expeditie:

Ziua 1 (30 August 2010): Am zburat din Budapesta la Moscova cu Aeroflot, apoi cu o cursa interna la Mineralnye Vody. Pilgrim Tours ne-au asteptat cu o dubita si dupa alte 4 ore am ajuns in Azau, unde am ramas peste noapte la hotel Sheherezade.

Ziua 2 (31 August 2010): Dimineata am coborat 1/2 ora pana in Terskol dupa provizii (pestele uscat e exceptional) in timp ce cei de la hotel ne-au facut inregistrarea la politie (obligatoriu). Am luat gaz de la hotel - 10 dolari/butelie, am luat 3 butelii. Dupa masa am urcat cu 2 telecabine si un telescaun pana la Butoaie (Garabashi) - 600 ruble/persoana, program zilnic pana la 3. Pana seara eram campati mai sus de Butoaie, la 3700m, cu vedere catre Georgia.

Ziua 3 (1 Septembrie 2010): Am urcat pana la Priut (4100m) si am revenit la 3700m. Priut nu functioneaza inca, cel vechi e dezafectat si cel nou e in constructie. Altitudinea s-a facut simtita prin scurte episoade de rau, pasagere. Varful a fost in ceata toata ziua. Am luat prea putina crema de soare - trebuiau minim 100 ml de persoana.

Ziua 4 (2 Septembrie 2010):Am urcat pana la stancile Pashtukov (4700m) si am facut o recunoastere a traseului pana in sa. Intre 4700m si 5000m pare mai abrupt si daca e gheata, trebuie asigurari. Pe dupa-masa s-a stricat vremea, iar noi am revenit la 3700m.

Ziua 5 (3 Septembrie 2010): Stabilim sa profitam de vremea buna si sa incercam varful a doua zi. Avem doua variante: mutam tabara la 4100m si dormim acolo sau folosim ziua pentru odihna si plecam de la 3700m. Alegem varianta 2 si facem o plimbare usoara pana la 4100m si inapoi.

Ziua 6 (4 Septembrie 2010): Ne-am trezit la 2, am mancat rapid si am plecat. La 4100m ne-am intalnit cu echipa de norvegieni si am urcat impreuna pana la 5000m, unde incepe un traverseu cu panta usoara pana in saua dintre cele doua varfuri, la 5300m. Ultima portiune, incepand din sa, este mai abrupta si daca e gheata necesita asigurari. Am ajuns pe varf la 12:20, apoi am coborat inapoi la 3700m, unde am ajuns pe la ora 16:00.

Ziua 7 (5 Septembrie 2010): Refacere... Am coborat pana la Butoaie si am cascat gura la turisti.

Ziua 8 (6 Septembrie 2010): Odihna, plimbari pe ghetar, plaja si o baie in apa ghetarului. Am renuntat sa mai fierbem apa, si are un gust perfect.

Ziua 9 (7 Septembrie 2010): Zi frumoasa, perfecta pentru fotografii. Am urcat in ritm lejer pana la 5000m, facand poze, si am revenit in tabara. Daca am fi plecat mai devreme, puteam incerca varful estic. Ramane pe data viitoare...

Ziua 10 (8 Septembrie 2010): Ne-am trezit cu corturile sub zapada. Am strans tabara si am coborat in vale.

Ziua 11 (9 Septembrie 2010): Am mers pe jos pana in Cheget cam 1h si am urcat pe varful Cheget (3700m). Varful e bun pentru aclimatizare inainte de a urca pe Elbrus, rusii asa fac - noi ne-am prins cam tarziu.

Ziua 12 (10 Septembrie 2010): Traseul invers: Azau Mineralnye Vody cu masina, apoi avion Min Vody - Moscova, Moscova-Budapesta, si in fine in dimineata urmatoare am ajuns cu microbuzul la Cluj.